Arnaud

Stel jezelf voor, vertel wat over je hobby's en laat weten hoe je met het Verhoef-virus bent besmet.
ArnaudvLeeuwen
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 03, 2020 9:24 am

Arnaud

Bericht door ArnaudvLeeuwen »

Hoi Iedereen,

Ik zal mezelf even kort voorstellen, mijn naam is Arnaud van Leeuwen, 27 jaar en sinds kort in het bezit van een ''opknap'' Verhoef. De boot is door mijn Opa en Oma aangeschaft die altijd in Aalsmeer woonachtig zijn geweest. Mijn kennis omtrent de Verhoef boten is nog beperkt en vandaar dat ik op het internet ben gaan rond zoeken voor meer informatie en zodoende op deze pagina terecht ben gekomen.
Ik hoop hier meer informatie te vinden en waar nodig gebruik te gaan maken van jullie kennis en ervaring. Zo ben ik allereerst benieuwd om welk specifiek type het gaat en o.b.v. de beschikbare informatie lijkt het op een Flowerland 530. Mochten jullie op voorhand al handige en vooral belangrijke tips and tricks hebben voor het opknappen van een Verhoef dan hoor ik dit graag!
Verhoef_foto.jpg
Verhoef_foto.jpg (47.25 KiB) 6010 keer bekeken
Alvast bedankt!

Arnaud van Leeuwen
Jesse
Berichten: 22
Lid geworden op: za aug 10, 2019 10:20 pm

Re: Arnaud

Bericht door Jesse »

Hoi Arnoud,

Welkom :), je boot is inderdaad een flowerland 530
Afbeelding

De politieboot variant had vroeger een 65pk erachter en haalde ongeveer 40km/h

https://www.vbaalsmeer.nl/viewtopic.php?f=23&t=26
https://www.vbaalsmeer.nl/viewtopic.php?f=23&t=25

Bij het opknappen is het makkelijkste dat het aluminium is dus meestal is het allemaal niet rot, en is het vooral een kwestie van alles weer mooi in de lak stoppen. Het hout als het lang buiten gestaan heeft is waarschijnlijk wel aan vernieuwing toe, probeer dit er heel uit te halen (alle schroeven zal je er niet meer normaal uit krijgen dus die kan je eruit boren) dan kan je met een bovenfrees met kopieerfrees gewoon de panelen namaken. Dus controleer even hoe het hout er allemaal aan toe is, vooral bij de spiegel is het vaak wat lastiger om het eruit en erin te krijgen.

Wel leuk om te zien dat er een stuurpost buiten zit, standaard heb ik ze vooral gezien met de stuurinrichting vooraan (of heeft hij dubbele besturing?).

Belangrijkste algemeen bij het opknappen van een boot dat losse onderdelen met het woord boot erin vaak enorm duur zijn, zoek dus vooral naar 2e hands opties voor onderdelen. Boot accessoires vinkeveen is mijn go to winkel wat dat betreft.

Raamrubbers kan je gewoon bestellen, de raampjes zelf hebben een eigen vorm dus probeer ze niet te breken.
Gebruikersavatar
JeroenvanD
Berichten: 72
Lid geworden op: di sep 25, 2018 8:41 pm

Re: Arnaud

Bericht door JeroenvanD »

Hoi Arnaud,

Welkom op ons forum!
Wat een mooi project heb je daar. Ik hoop dat je snel wat meer foto's plaatst want hier smullen we van!
Het ziet er naar uit dat je een mooie originele Flowerland 530 te pakken hebt inderdaad. Heb je al een bouwnummer kunnen ontdekken in de boot?
ArnaudvLeeuwen
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 03, 2020 9:24 am

Re: Arnaud

Bericht door ArnaudvLeeuwen »

Hoi Jesse en Jeroen,

Dank voor jullie enthousiaste reactie!
Vandaag zijn we begonnen met het strippen en kaal maken van de boot, zie onderstaande foto's.
Boot_dag_2.jpg
Boot_dag_2.jpg (14.77 KiB) 5986 keer bekeken
Boot_dag_!.jpg
Boot_dag_!.jpg (15.7 KiB) 5986 keer bekeken
Nu heb ik alvast wel één vraag met betrekking tot de eindfase, het schilderen van de boot. Zou ik jullie om advies mogen vragen met betrekking tot de type producten waar jullie ervaring mee hebben? En hoe dit het beste is aan te pakken?

Ik heb het bouwnummer gespot, echter nog vergeten een foto van te maken dus deze hou je tegoed Jeroen.
@Jesse, er zit geen dubbele besturen in, enkel aan de buitenkant.
Jesse
Berichten: 22
Lid geworden op: za aug 10, 2019 10:20 pm

Re: Arnaud

Bericht door Jesse »

Voor algemene lak gebruik ik epifanes mono urethaan. Als primer neem iets wat goed hecht op aluminium. Voor primer onder de waterlijn neem een dikke primer. Met anti fouling moet je zorgen dat je er een voor aluminium hebt.

Verder is verf stripper iets wat algemeen niet bij mijn boot werkt ik krijg alle moderne verf er zo af maar die eerste laag krijg ik er niet mee weg.

Aangezien ik mijn boot kaal wilde maken gebruikte ik clean discs op een slijptol (om het echt mooi te maken zou ik nu eigenlijk moeten door schuren tot 2000 grit). Ik zou gewoon
goed schoonmaken schuren en laagje primer en later toplaag is veel minder werk.
ArnaudvLeeuwen
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 03, 2020 9:24 am

Re: Arnaud

Bericht door ArnaudvLeeuwen »

Er was helaas geen origineel bouwnummer plaatje terug te vinden. Het enige wat ik ben tegengekomen is te zien op onderstaande afbeelding:

Afbeelding
Calimero
Berichten: 12
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 8:35 pm

Re: Arnaud

Bericht door Calimero »

Hoi Arnaud ,
Ik zou voorzichtig met het aluminium zijn ivm geanodiseerd aluminium. Ik heb het licht geschuurd in toen met de roller geverfd.

Groetjes,Erik de Jong

Afbeelding
ArnaudvLeeuwen
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 03, 2020 9:24 am

Re: Arnaud

Bericht door ArnaudvLeeuwen »

Jesse schreef: vr apr 03, 2020 11:15 am Hoi Arnoud,

Welkom :), je boot is inderdaad een flowerland 530
Afbeelding

De politieboot variant had vroeger een 65pk erachter en haalde ongeveer 40km/h

https://www.vbaalsmeer.nl/viewtopic.php?f=23&t=26
https://www.vbaalsmeer.nl/viewtopic.php?f=23&t=25

Bij het opknappen is het makkelijkste dat het aluminium is dus meestal is het allemaal niet rot, en is het vooral een kwestie van alles weer mooi in de lak stoppen. Het hout als het lang buiten gestaan heeft is waarschijnlijk wel aan vernieuwing toe, probeer dit er heel uit te halen (alle schroeven zal je er niet meer normaal uit krijgen dus die kan je eruit boren) dan kan je met een bovenfrees met kopieerfrees gewoon de panelen namaken. Dus controleer even hoe het hout er allemaal aan toe is, vooral bij de spiegel is het vaak wat lastiger om het eruit en erin te krijgen.

Wel leuk om te zien dat er een stuurpost buiten zit, standaard heb ik ze vooral gezien met de stuurinrichting vooraan (of heeft hij dubbele besturing?).

Belangrijkste algemeen bij het opknappen van een boot dat losse onderdelen met het woord boot erin vaak enorm duur zijn, zoek dus vooral naar 2e hands opties voor onderdelen. Boot accessoires vinkeveen is mijn go to winkel wat dat betreft.

Raamrubbers kan je gewoon bestellen, de raampjes zelf hebben een eigen vorm dus probeer ze niet te breken.
Hoi Jesse,

Aangezien ik nog niet over BBM beschik en je hier aangaf dat de politie variant in het verleden over een 65PK beschikte, vroeg ik mij af of dit het maximum is voor deze boot constructie en wat mogelijk jouw advies zou zijn achter dit type.

Alvast bedankt!
Jesse
Berichten: 22
Lid geworden op: za aug 10, 2019 10:20 pm

Re: Arnaud

Bericht door Jesse »

Ik heb zelf geen idee wat je er maximaal achter kan hangen, het heeft vaak ook veel met het gewicht te maken omdat een boot naar achteren gaat hangen. Verder zit er hout in de spiegel dus is er de vraag hoe goed dat allemaal is.

Volgens mij heb ik ooit gelezen dat het maximaal vermogen 60pk officieel was maar dat kan ook een ander model zijn geweest. Politie zat vaak wel aan de max. Een moderne 60pk heeft iets meer vermogen om dat tegenwoordig vermogen aan de schroef ipv motor krukas gemeten wordt. Moderne motoren zijn ook wat zwaarder ivm viertakt.

Zelf zou ik als je snel varend wil voor rond de 60pk gaan.
Voor gewoon alleen toeren rond de 6-8pk.
ArnaudvLeeuwen
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 03, 2020 9:24 am

Re: Arnaud

Bericht door ArnaudvLeeuwen »

Goedemorgen allemaal,

Inmiddels aantal weken onderweg en hierbij even korte update. De onderwaterlijn en de zijkant zijn inmiddels volledig opnieuw in de verf gezet.
Momenteel druk bezig met bovenkant, maar ook daar is het einde in zicht. Vervolgens kunnen we verder met het afwerken van de binnenkant aangezien nagenoeg al het hout behoorlijk verrot was. We hopen de boot, naam zijn we nog niet overuit, toch wel binnen 2 weken af te ronden en te water laten gaan.

Onderstaand foto's van de huidige staat:


Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie