De herkomst van de stalen Verhoef motorkruisers

Welkom op het VBA forum
Plaats reactie
RutgerVerhoef
Berichten: 74
Lid geworden op: di sep 25, 2018 5:49 am

De herkomst van de stalen Verhoef motorkruisers

Bericht door RutgerVerhoef »

Naast de aluminium motorkruisers van Verhoef Aluminium Scheepsbouw te Aalsmeer varen er in Nederland ook stalen motorkruisers rond met de bouwnaam Verhoef.

Diverse stalen motorkruisers worden op internet aangeboden, met karakteristieke waaiersteven. Soms wordt er in de advertenties naar Verhoef Aalsmeer verwezen, in andere gevallen komt de plaatsnaam Schelluinen langs.

Maar waar komen de stalen Verhoef kruisers nu echt vandaan?

De eerste keer dat Verhoef Schelluinen in een advertentie wordt genoemd is in 1976 in De Telegraaf en de Leeuwarder Courant. In 1977 wordt er in De Telegraaf nog een casco aangeboden. Veel later komt de naam Verhoef Schelluinen nogmaals langs in een advertentie van Overwijk Jachtbemiddeling.


Afbeelding

‘De Telegraaf’ 22-05-1976


Afbeelding

‘Leeuwarder Courant: hoofdblad van Friesland’ 04-06-1976


Afbeelding

‘De Telegraaf’ 22-01-1977

Een eerste zoektocht op het internet naar Schelluinen levert niets op. Bij gemeente Giessenlanden wordt ook in het duister getast. Maar na enig verder speurwerk op het internet vond ik een advertentie in de Leidse Courant van 27 november 1970. Hierin biedt de Firma Verhoef te Parallelweg 11, Schelluinen, bouwpakketten aan voor motorkruisers.


Afbeelding

‘Leidse Courant’ 27-11-1970

“Deze 'werf' was inderdaad gevestigd op Parallelweg 11 (mijn tante en oom woonden er naast).
Ik heb wat navraag gedaan, maar het is maar een kleine werf geweest, die 1 of 2 boten op blokken had staan.
Ook leverde hij 'bouwpakketten" want daar adverteerde hij mee in de krant.

Deze G. Verhoef werkte eerst bij scheepswerf De Holland in Hardinxveld.
Waarschijnlijk rond 1960 begon hij voor zichzelf en is hij naar Schelluinen, Parallelweg 11, verhuisd.
Wanneer de werf gestopt is, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar zal waarschijnlijk eind jaren '70 zijn.”
CITAAT VAN ANNEKE BODE, REDACTIE GESCHIEDKUNDIGE VERENIGING GIESSENBURG EN SCHELLUINEN. 03-09-2019

Hoeveel pakketten er zijn gemaakt en hoe lang ze deze pakketten hebben geleverd is dus nog niet bekend. Ook is het niet bekend welke bedrijven deze pakketten in elkaar hebben gelast.

Het is nu in ieder geval duidelijk dat de stalen Verhoef kruisers echt uit Schelluinen komen.



Bronnen:
https://leiden.courant.nu
www.delpher.nl
Gemeente Giessenlanden
Geschiedkundige Vereniging Giessenburg en Schelluinen.
Plaats reactie